Aansluiten gehandicaptenparkeerkaart

Instappen in de landelijke registratie van GPK’s is voor gemeenten zo makkelijk mogelijk gehouden. De gemeente hoeft de manier van uitgeven die er nu is bijna niet aan te passen.

Implementatie in 3 stappen

Uw gemeente hoeft maar drie stappen te volgen om mee te doen aan de landelijke GPK-registratie. Bij elke stap kan de RDW u helpen.

  1. GPK-gegevens in GPK-register invoeren.
    Eerst voert u de huidige uitgegeven GPK’s met kaartnummer, kaarttype en start- en vervaldatum in het GPK-register in. Dat gaat via een beveiligde verbinding, waarvoor u een certificaat voor de werkplekken van uw backoffice krijgt.
  2. Werkwijze aanpassen en handhaving.
    Uw huidige afgifteproces van de GPK breidt u uit met de registratie in het GPK-register. Zorg er ook voor dat uw handhavers inzicht krijgen in het NPR.
  3. Deelname aan Parkeren Plus.
    Om GPK-houders volledig te laten profiteren van Parkeren Plus moet u een aantal dingen regelen. Dit doet u met het SHPV. Het SHPV helpt ook met de communicatie van Parkeren Plus. Hiervoor heeft het SHPV een set met communicatiemiddelen gemaakt met bijvoorbeeld flyers, webteksten, tekst voor een persbericht, sociale media posts, informatiebrieven en een animatiefilmpje. 

In het GPK-register kunnen GPK’s daarna persoonlijk worden gemaakt. Hierdoor kunnen GPK-houders met de mobiele app Parkeren Plus informatie over hun GPK zien, lokaal parkeerbeleid  opzoeken en parkeerrechten op kenteken starten.